کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال افزایش 7 تا 10 درصدی قیمت‌ موبایل


کد خبر : ۱۲۳۱۱۳جمعه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۴:۱۷۴۷۱۷ بازدید

ثبت سفارش واردات موبایل همچنان قفل است. کارشناسان و بازیگران بازار موبایل این وضعیت را ناشی از تسلط تفکر انحصارطلبانه بر این بازار ...
احتمال افزایش 7 تا 10 درصدی قیمت‌ موبایلاحتمال افزایش 7 تا 10 درصدی قیمت‌ موبایل

ثبت سفارش واردات موبایل همچنان قفل است.

کارشناسان و بازیگران بازار موبایل این وضعیت را ناشی از تسلط تفکر انحصارطلبانه بر این بازار می‌دانند و معتقدند در صورت تداوم این وضعیت، در هفته‌های آینده میزان تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد و قیمت‌ها دستخوش تغییر خواهد شد.

سایر فعالان نیز معتقدند با نزدیک‌شدن به بازگشایی مدارس در هفته‌های آینده میزان تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد و قیمت‌ها در بازار موبایل حدود ۷ تا ۱۰درصد افزایش خواهند یافت.

انجمن موبایل ایران در هفته جاری اعلام کرد که دلیل اصلی توقف ثبت سفارش این بود که در وزارت صمت تصمیم گرفته شد ثبت سفارش فقط برای صادرکنندگان لوازم خانگی باز شود و این گروه با ارز حاصل از صادرات موبایل وارد کنند؛ اما طی جلسه‌ای که انجمن موبایل با معاون وزیر صمت داشت، این موضوع منتفی شد. 

علاوه بر این، تعرفه واردات انواع تلفن همراه که بیش از یک‌ماه پیش با افزایش چشم‌گیر مواجه شده بود، در هفته گذشته اصلاح و کم شد. 

فعالان بازار موبایل با اشاره به این موضوع مطرح می‌کنند که این کاهش با هدف مشوق صادراتی به شرکت‌هایی که صادرات لوازم خانگی دارند، داده شده است. 

در واقع هر کسی که صادرات دارد، نمی‌تواند در مقابل صادرات خودش موبایل وارد کند؛ در نتیجه فقط صادرکننده‌های لوازم خانگی می‌توانند در قبال صادراتشان موبایل وارد کنند. 

مخالفان این تصمیم معتقدند که اگر فقط صادرکنندگان لوازم خانگی از ارز حاصل از صادرات خود برای واردات موبایل استفاده کنند، رانت و فساد زیادی در بازار ایجاد می‌شود.

زیرا تولیدکنندگان لوازم خانگی، با ارز نیمایی قطعاتشان را وارد می‌کنند، اگر تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار است صادر کنند، باید در قبالش ارز را به کشور برگردانند./ دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب